ENERGI-intryck via media

Just nu lyssnar jag för femitelfte gången på introduktionen till Erland Josepsons Sommarprogram som sändes söndagen den 22 juli i P1 nu i år. Han ville dela med sig Tommy Körbergs version av "Gamle Svarten" - och det är den jag kör om och om igen. Körberg sjunger till Benny Anderssons orkester - och himmel vad det svänger stundtals.

Att läsa boken "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson gör att man blir mjuk invärtes. En lättläst roman om kärlekens kraft människor emellan. Boken gjorde nytta för själen skall jag säga.

Ännu ett sommarprogram att minnas - Lena Nevander-Friström. Engagerande och tänkvärt! Därefter var kamrat Tina  vänlig nog att  låna ut ljudboken "Men hallå!" av nämnda Nevander-Friström, som ytterligare tillförde livet väsentligheter.

Vad kan TV tillföra livet då under sommaren? Ja inte mycket, men igår såg jag en dokumentär om Johan Rabeus. Jag blev nästan KÄÄÄR! Vilken skådis och sjunga kan han också. Han är ju oftast inte i framkant när det gäller teater och film, men det han gör gör han ju så bra. Vilken smärta, känsla och innerlighet han bjöd på som privatperson också. Jag har tidigare valt några ljudböcker just för att det är han som  har gjort inläsningen och för att han är så underhållande. image214

I P4:s Sommarsverige förekommer på onsdagarna relationsexperten Johan Ekenberg, och han svarar och ger råd till lyssnare som ringer in och delger sina bekymmer. Onsdagen den 1 augusti sade han många kloka ord, till oss alla som vill ta åt oss just då och där. Bland annat sade han att "utan sorg blir livet ytligt" och därefter förstås en förklaring till hur vi ser på ytlighet och om det är ytliga vi vill vara eller om det är med ytliga människor vi vill umgås. Lite sorg utvecklar oss, menade han. Då kanske det är rent av tur att man inte är alldeles sorglös?! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0