LARVIGT ???

Inte så bra skärpa, men ändå.
image112

Hur äckligt som helst. Det här hittade jag inuti växtligheten när jag skulle rensa bort det som såg lite skräpigt ut. Fem decimeterlånga gråa varelser med fyra "ögon" på kroppen. Ett litet, litet huvud med käft och något som såg ut som en antenn där bak. Ja, inte var det några sniglar, inte ens mördarsniglar, även om de här såg mer än mordiska ut. 

Väl hemma så kollade jag på nätet. Ja, vad hittar man väl inte där.
En snabelsvärmarlarv med bättre skärpa. Bilden tagen av Lotta i Gbg från Google
image113

Äggen läggs på t ex mjölkört eller gulmåra.
Förpuppning sker på marken bland växtrester.
Larven är till en början ljusgrön och blir senare brunsvart.

Så här vackert kan det ändå bli. Den vuxna svärmaren är brun-rosa i färgen.
Svärmare börjar flyga efter solnedgången. Den kan "stå stilla" i luften och suga nektar.

.image114
Jag föredrar fjärilar!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0