RABARBER

Visst är det en speciell känsla att kunna få ta vara på något "eget" så här tidigt på säsongen? Iallafall på de är breddgraderna. Rabarbern växer så det knakar, även om jag trodde att jag hade lyckats med det som inte många kan - nämligen att få den utrotad. Så stor var glädjen, när den äntligen visade sig och sedan fick så bråttom att vi redan har kunnat skörda några gånger. Innan jag blev varse att det ändå fanns en planta där under jorden någonstans, så skall jag erkänna att jag nog har tagit rabarbern "för given". Nu fick jag mig en tankeställare, vad jag kan gå miste om, och skall vårda den ömt - igen!

Det har blivit en och annan god kaka och här är receptet. Inte kalorisnål, men ack ack..

Familjen Stjernas rabarberkaka

Ugn 225°
cirka 30 min

2 ägg
1 ½ dl socker
2 dl vetemjöl
400 g späd rabarber

 50 g kallt hyvlat smör
ca 1 dl pärlsocker

Gör så här:

Värm ugnen.
Smörj och bröa en form med löstagbar botten eller en som du kan servera kakan direkt ur.
Skär rabarbern i fina tärningar.
Vispa ägg och socker luftigt.
Blanda i mjölet.
Häll smeten i formen och fördela rabarberbitarna ovanpå.
Hyvla smöret med osthyvel direkt från det kalla paketet över rabarbern.
Strö på pärlsocker.


Grädda kakan i nedre delen av ugnen.

Serveras med mjukrörd glass eller vaniljsås.

Melia har skördat sina första rabarber hemma i Partille.Bilden är kopierad från Melias hemsida http://meliaklint.blogg.se/

image11

Kommentarer
Postat av: Melia

Vilken passande bild!

2007-05-30 @ 15:15:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0