Rosenböna

image330
Rosenbönan är ganska oanselig som blomma, men i sitt sammanhang med många plantor tillsammans i spaljer så är det fantastiskt så storartad den blir. Själv odlar jag den röda, där jag från början har fått frön (bönor) från en farbror till mig som hade dessa i sin trädgård.  Fröna (bönorna) i sig är jättevackra och härliga att ta i. Att sedan få skörda baljorna på hösten och plocka ut  dessa frön är ett nöje i sig.  Att låta barn få ta del av detta gör det så tydligt om hur man genom att ta tillvara frön får det att växa. Jag tycker att just med rosenbönan så blir det så klart  eftersom fröna är så verkliga, genom sin storlek,  i sig.

image327

Jag törs inte säga om den går att äta , det tror jag, men det är inte för den skull som jag sätter rosenbönans frö varje vår. Jag betraktar den som den som en vacker och tacksam prydnadsväxt. Rosenbönan kallas  även blomsterböna och den växer snabbt och kan bli uppåt 3-4 meter hög. Jag brukar sätt några frön  runt äppelträdet, så får det slingra sig uppåt och bli lite dekoration runt stammen och uppåt. Där för det fritt klätterutrrymme och det brukar barka iväg rätt bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0