UG

image329


Ja, det var då det!  Sundsta Ungdomsgård - numera är det pensionärernas "tillhåll" och heter PRO-gården.

Brunnsgatan 9 -där är jag "uppväxt". Där har det hängts om kvällarna från tidig ungdom och där har diverse kurser av alla slag - keramik, teckning, smink, dans, teater- ja lite av varje avvverkats. Redan för oss småskoleungar fanns det aktiviteter och arrangemang på söndagarna med underhållning. Mannen som introducerade bíngon i Sverige bodde ju i Karlstad, så naturligtvis ordnades det ju nå´n sorts bingo för oss barn också. Han hette Pehr Logander och så kunde han trolla också och var nog hela Karlstads nöjesfarbror ett  tag.

På UG fick jag säkert uppleva början av Sven-Ingvars karriär , även om de hade spelat tillsammans ett tag.De var där och spelade på samma utrymme som söndagsarrangemangen annars anordnades. Tror inte de skulle nöja sig med det idag. Fastän det kan man ju inte veta - jag kanske får återuppleva både bingo och Sven-Ingvars i detta hus, fastän då som pensionär i PRO.

Oj, jag höll på att glömma kastanjerna. Det är kanske dessa barndomsminne som gör att jag är så förjust i kastanjer. Runt ungdomsgården så växte JÄTTE stora kastanjeträd, som vi barn, då under hösten hade fullt sjå att bevaka nedfallna kastanjer - gärna hela med taggarna på.  Och dessa sparade jag på - hur länge vet jag inte, men de håller sig ju inte vackra så länge - varjen de gröna med taggar eller de från början glänsande bruna.  Tyvärr så har de tvingats ta ner de träd som växte direkt intill gården, men några intill är kvar, som man kan njuta av både vår och höst när man har vägarna förbi.

Kommentarer
Postat av: Erlingmarit

I AM HAPPY TO BE HERE IN THIS GUESTBOOK LEEP ALL YOUR GOOD WORK MOVING OK.

2009-02-03 @ 10:55:25
URL: http://erlingmarit.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0