DOKTOR GLAS OCH GREGORIUS

Jag har just släppt taget om ljudboken "Gregorius" av Bengt Ohlson. Mycket bra och en så tilltalande form i språket så att det är bara så trevligt att lyssna. Sedan är jag ju väldigt förtjust i Johan Rabeus som uppläsare också. Vad jag inte vet är om jag hade uppskattat denna bok så mycket om jag innan inte hade återuppväckt minnet av "Doktor Glas" av Hjalmar Söderberg genom att läsa om den. Doktor Glas är en av de böcker som vi "tvingades" läsa på gymnasiet och ja, nu är det ju så igen att jag talar om att det är nästa fyrtio år sedan. Vad som var bra med det tvånget är ju att nu fanns den i bokhyllan.

Gregorius är nämligen en av huvudpersonerna i Doktor Glas. Den person som historien egenligen utspelar sig kring och som blir beskriven. I Gregorius är han åter huvudpersonen, men är i det här fallet den som är bokens jag. Där få vi hans version i den berättelse som utspelar sig i Doktor Glas. Detta gillar jag.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Tack! Ja nog känner jag mig som en vinnare, känns så gott att fått ett heltidsjobb, "på riktigt". Hoppas allt är bra med er och att vi ses snart!



2008-08-23 @ 08:30:25
URL: http://lotusen.blogg.se/
Postat av: Mia

Hmmm, kanske det vore en idé att läsa den igen, i ungdomen var den inte så speciellt engagerande men man förändras ju varteter tiden går...tack för tipset Åse!

2008-08-23 @ 10:37:39
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: EvaLena Heinered

Hej Åse,



Tänk att du skulle ramla in på min blogg. Kul.

Det där med läsandet. Jag gör precis samma sak. Går över böckerna om...och om igen.



På det fjärde planet lär du inte se mig igen. Inte mer är när jag är uppe på möten med Nina Nesset och Monika Magnusson. Förra terminen körde vi igång med träffar för att peppa andra kvinnor att starta eget. Vi hade några tjejer som är anställda vid universitetet och dessutom har startat eget med. De berättade om hur de har gjort. Dessutom hade vi Inova och drivhuset med för att få lite idéer. Det ska bli fler träffar i höst.



Jag fyller annars tiden med att dra in uppdrag i vårt egna företag (jag och min man Jorma). Han har fullt upp med järnvägsprojektering i Härnösand (Ådalsbanan som är en del av jätteprojektet Bothniabanan) i fyra år till. Jag jobbar femtio procent åt honom som informatör/administratör. De andra femtio procenten drar jag in projekt till mig själv som informatör.



Jag har med andra ord inte tid över till informationsavdelningen.

Det sköter de andra så bra.



Vilken fin blogg du har.

Fräsch, med fina bilder och trevlig läsning.

Måste fråga.....när du lägger flera bilder vid sidan av varandra....gör du det i photoshop eller på annat sätt?





Ha det bra tills vi hörs igen...//EvaLena

2008-08-23 @ 15:31:09
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0