ARVIKA TUR OCH RETUR

Arvikas kändaste man - Fågelmannen på  torget i Arvika och är gjord av Liss Eriksson. Statyn skall visst symbolisera naturens krafter - ja, ja!!.

En trevlig semestertripp till Arvika en måndagseftermiddag i snöiga februari piggar upp. Det går an att snabbt omvandla sig till turist för en dag, ja t o m för en halv. Monica och jag tog tåget till Arvika för att hälsa på vår forna arbetskamrat Inger. Vi hade det så trivsamt och vi hann med att både äta, shoppa och göra visit hemma hos Inger på denna måndagseftermiddag. Inger bjöd på vin och god räkröra så vår tågresa hem var än mer förnöjsam än den på ditvägen.

En annan av stadens kända män är Elis i Taserud.Här ser Monica till att få lift med nämnde man.
Det finns otaliga historier om Elis, och de går ofta i repris. Den här hade jag dock inte hört tidigare men hittade den på nätet.

Elis var bjuden på stort kalas. Det var så många gäster inbjudna att porslinet inte räckte till. Man hade därför tvingats använda kommodporslinet också. Tvålkoppen användes till senap, i tvättfatet serverades potatisen och i vattenkaraffen serverades mjödet. Elis tittade på bordet och sa:
- "Jag vill redan nu säge ifrå att ôm dä blir dessert ska jag ingen ha."

Det blev lunch på "hotellet" innan vi gick vår shoppingrunda. Mycket gott och trevligt och vi avslutade lunchen med kaffe, frukt och kaka i en avslappnad miljö.

In i dimman och hem med tåget!!!



Kommentarer
Postat av: Lisa

Ni verkar ju haft trevlig dag. Apropå fågelmannen, så kanske det även kommer att finnas en fågelhund i framtiden. Jag mailar den nu, så förstår du nog ;-)

2009-02-24 @ 12:04:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0