SÖNDAG BETYDER KYRKOBESÖK

Nej, numera hör det inte till vanligheterna att det blir några kyrkliga inslag i vårt liv som söndagsnöje. Ikväll besökte jag i varje fall Skoghalls kyrka där Py Bäckman hade konsert tillsammans med Skoghalls kyrkokör. Det var en mäktig upplevelse. Jag har gillat Py sedan hon var i rockgenren och det här var inte sämre. Vilka texter hon hon får till denna kvinna. Visste heller inte att hon var den som hade skrivit texten till Gabriellas sång. Ikväll blev det klart för mig att hon har texter som berör alla skeenden i livet bland annat Lilla liv och Oh mamma - texter jag vill komma ihåg. Oops, jag sade inget om kören, men det var fantastisk och var väl det som gjorde att det blev upplevelsen mäktig - och Mats var förstås bäst vad jag kunde höra :) .

  Lilla liv

   

Lilla liv nu är du här
änner inte världen
“Gud som haver barnen kär”
blir din hjälp på färden

Gud har kallat dig vid namn
ger dig trygghet i sin famn
så att du kan växa
vis av livets läxa

Lilla liv nu är du här
“himlen allt förklarar”
alla barn hör hemma där
i det ljus som varar

Jorden är din boning nu
hör ditt namn
det är ju du

Lilla liv unika
vad du gör oss rika


Oh Mamma

Nånting kom emellan oss
som plötsligt blivit till
och som gjorde att vi inte kunde se
Och jag ropar högt till dig
fast ändå ingen svarar mig
Men jag kan inte lämna dig ifred

Vi har plågat varann
i ett krig som ingen vann
och nu står jag här och undrar vad jag gjort
Oh mamma livet går så fort

Jag skall inte glömma dig
och kanske har du format mig
till någon som du kände alltför väl
Och fast du lever inom mig
så känns det som jag saknar dig
Vi är ju två som delat samma själ

Vi har hetsat varann
medan dagarna försvann
och vi drömde om att hitta något stort
Oh mamma - livet går så fort

Så se med mina ögon nu
Jag brukar fråga: Är det du?  
om något gammalt minne dyker upp
Det kanske är en viss musik
en gammal plats som är sig lik
Då känner jag nånting som liknar hopp

Vi har lovat varann
att berätta vad vi fann
om vi nånsin hittar evighetens port   
Oh mamma - livet går så fort

Nu är tystnaden kompakt
det är som ingenting blev sagt
och ingen kärlek hamnade på oss
när jag blev till - behöll du mig
och när du dog så höll jag dig
för ända in i döden fick du slåss

Vi har skrattat ibland
vi har gråtit oss i land
på ett hav som varit alldeles för stort
Oh mamma - livet går så fort
Oh mamma - livet är så kort


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0