Växter på latin

Jag har flera gånger hänvisat till Cecilia Wingårds hemsida och i den "studiecirkel" som redovisas på sidan uppmanar hon till att det är nytta med att även lära sig de latinska namnen på våra växter. Lite inspirerad av detta tänkte jag "plocka" en blomma varje vecka just för utvecklings skull. Just påsklilja är ju inte det mest viktiga att kunna, men jag kunde inte låta bli nu när jag hade ett färskt foto på årets första inköp av dylika och snart kommer de gula solarna att dyka upp i våra koloniträdgårdar. De är ju tacksamma, särskilt på Kroppkärr,eftersom de vackra rådjuren inte tycker om dem så som vi gör och därmed får vi njuta lite. En billig fägring som går att köpa kilovis och som även förökar sig år från år.

PÅSKLILJA - Narcissus pseudonarcissus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0