KOM IHÅG

Vad har jag lärt mig av årets grävande? Vad skall jag tänka på och ta till var på till nästa säsong? Vilka växter "har försvunnit" och vad vill jag ha till nästa säsong - i form av perenner eller frö? Och framförallt , vilka skall jag flytta på? En bekants man(?!) hade synpunkten att just i deras trädgård skulle nog buskarna ha varit på hjul. Ja, varför inte?

I år struntar jag i att vara duktig och samla in frön från den egna besättningen, med några undantag. Däremot har jag tagit, ja det kanske är frö, från dillpionen för att testa om detta skall kunna bli någon planta. Det var exsvägerskan Grethe som kom med förslaget, och hon tog också ett gäng "frön" och hon kommer säkert att lyckas. Hon har inte bara gröna fingrar - hon har gröna händer. Grethe har mycket god hand (hoppsan!) med växtligheten.

Apropå Grethe så skall jag i år försöka förvalta de växter som behöver övervintra inne, på ett sådant sätt att de är med oss även nästa år. Jag har nämligen fått en canna av Grethe som har växt till sig, så i den milda grad. Den skall dock förvaras inomhus under vintern. Sedan är det ju dessa pelargoner som jag annars - eller ibland - betraktar som engångs. I år har jag fått pelargoner av goda vänner och även köpt några specialvarianter, som jag vill ha kvar. Får försöka skärpa mig att komma ihåg att vattna ibland. Det är ju också svårt att hitta förvaring, när man som jag, sparar på  allt. Då finns det inte så mycket källar- eller vindsutrymme att ta till. Annars är det perfekt - mörkt och lite kallt.

Nästa år skall jag köpa ?????? blanda i min blå rabatt igen. Saknade det i år. ?????? har jag med cannan i krukan istället, men det får det bli ändring på, som sagt, till nästa år.

De lila bönorna jag sådde, skall jag blanda in i blomsterrabatten någonstans. Tillsammans med något rosa, kanske. Eventuellt  där purpurklätten är - och den är ju överallt förresten - rosa och grå. Kan bli snyggt? Det är ju fantastiskt praktiskt att få lite snygga inslag, samtidigt som dessa bönor verkligen är goda.

Så skall jag göra med dillen också - ha den i blomsterrabatten alltså. Skall strö dillfrön lite överallt, så de får komma upp - överallt. I år har jag inte sått dill över huvudtaget - lätt att köpa*ler*. Läste förresten att man inte skall så dill på samma ställe år efter år. Jorden kan bli dilltrött (hm), likväl som den kan bli rosentrött. Intressant! Eftersom trädgårdslanden oftast ser ut lika år efter år.

Några potatisar får det bli även nästa år. Kanske sätta någon tidig sort, så det verkligen blir till sillen och inte till kräftorna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0