RACLETTE PREMIÄR

Jag var hembjuden till en av mina kolonigrannar ikväll , till kreativa Maith. Det visar sig att hon är lika kreativ i sin vardagliga vardag hemmavid som hon är vid sin kolonistuga. Jag har beskrivit idéer från hennes koloniträdgård tidigare här i min blogg. Så gôtt det är att bli inspirerad, men det hjälper ju inte när jag inte tar mig tiden till att förverkliga de ide'er som händelsevis skulle kunna dyka upp i min värld. Jag får njuta och kanske lagra de intryck jag får tills tiden står mig bi. Å andra sidan är minnet kort, så det hinner kanske komma ytterligare stimulans tills den dagen kommer. Jag kan ju hoppas. Förutom allt att se på så bjöd Maith på ost tillagad på (i) Raclettejärn. Denna tillagning var premiär för min del - och även det mycket trevligt, och gott.

Här var det Racletteost som gällde och den skars i lite tjockare skivor som sedan placerades i små portionsjärn som var placerade på en speciell elektrisk grillplatta. När osten hade smält så var det att "ta sig ett järn" och ha det som tillbehör till kryddad god oskalad potatis och en god sallad med oliver av god kvalitet. Det är mysigt att pyssla lite och det blir lite ritual av det hela. Trevligt och gott, som sagt var. Några glas vin blev det ju också - ost och vin, ni vet. Sov dåligt natt till idag och var tidigt på jobbet, så  om jag går och lägger mig nu så kommer jag att somna ovaggad.

image621

 

 

 


 

 

 


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Oh, det där lät trevligt. Testade ost på detta viset en gång för många år sedan hos min ost-broder. Ikväll blir det teater...

2008-04-04 @ 08:12:32
Postat av: Reidarjuni

Site was very helpful. thank you

2009-03-26 @ 08:09:06
URL: http://reidarjuni.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0