FRÖ OCH PLANTOR PÅ GÅNG

Äntligen så får jag pysa lite på entusiasmen för kommande kolonisäsong. TV-programmet om koloniföreningen IRIS ser till att det pirrar en aning i de ännu inte alltför gröna fingrarna. Jag har inhandlat några få fröpåsar och även några sticklingar. Jag låter mig ju även inspireras av tidningar som marknadsför årets nyheter på fröfronten. Att jag skulle ha chili nå´nstans den här sommaren det hade jag bestämt mig för - och skrivit upp(?!) - och då när nu en nyhet som Hot Lemon dök upp, så varför inte. Det låter både lockande och vackert. Om det lyckas så skall det bli cirka 4 cm långa, gula frukter som dessutom doftar och smakar citrus. Det känns som om det kommer att passa och jag hoppas att det blir efter denna ordning. Chiliväxer brukar också ha ett fint bladverk och jag kommer att plantera i krukor.


image544

En nyhet är också fjäderstjärnvinda, White feather - en slingrande klätterväxt som jag hoppas kommer att blomma hela sommaren. Den här är vit, som jag skall ha mot en röd spaljé, men jag tror den finns i ytterligare färger.

Sedan fick det bli fjolårets "nyheter" - svartrot, Lange Jan,och lila brytbönor, Purple Queen. De trivdes jag med och i år skall jag roa mig med att plantera dessa sorter lite här och där i blomsterrabatterna. I år garderade jag mig också med att köpa squashfrön, Diamant, för i fjol så var min timing så usel, så jag höll på att bli utan plantor. Det hade jag ju gjort också om inte grannen Gun-Britt hade förbarmat sig över mig och gett mig en av sina.

Så var jag då på Plantagen och köpte sticklingar. Det här är verkligen inte min grej - hit har jag egentligen inte kommit i min "kolonistutveckling", men det var ju 50% rabatt - och vem kan motstå? Det är bara det att förra året var sticklingarna hälften så dyra - utan rabatt!!! Det blev några dahlior och en Million Bells. De ser ynkliga och döende ut, men jag har förtröstan. En arbetskamrat som har gröna fingrar ända upp till armbågarna var och handlade på samma ställe och hon har heller inte mycket till liv plantor berättade hon.

 

image545

 

 





Kommentarer
Postat av: Mia

Åh, vad trevligt med en kolonist! *L* Jag är nybörjare så jag kommer med glädje att följa dina steg i odlandet! Tack för att du tittade in... :-)

2008-03-19 @ 04:43:20
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Gjermundmerethe

Interesting.

2009-02-16 @ 10:10:47
URL: http://gjermundmerethe.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0