I jorden i 80 dagar

Igår satte jag min första potatis - för i år. Om 80 dagar så kommer jag att ha färskpotatis att servera.

"Bruksanvisningen" till sättpotatisen"Amandine" talar om att det är en "Mycket tidig potatis med mycket hög avkastning. Excellent utseende. (?!) Ja, det är iallafall en fransk mandelpotatis och det kan ju inte bli så mycket avkastning på 25 stycken potäter att jag behöver fundera på hur den skall lagras heller.

Men,  inte nog med det. Jag har redan skördat årets första skörd av svartrot. Ärligt talat så fick dyrbarheterna vara kvar i jorden över vintern och de har verkligen växt till sig. Läste att det går att låta dem övervintra och egentligen känns det som om det var den bästa idén, för de rötter jag "plockade" upp i höstas var lite motvilliga att låta sig komma upp i ljuset, men nu fungerade det gôrbra. Bara jag blir bättre i kistan så skall det blir rostade svartrötter tillsammans med lite andra rotsaker. Det är gött!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0