... om detta må ni berätta...

Det är innehållet och namnet på den en utställning som nu visas på Värmlands Museum.  En utställning som handlar om förintelsen och beskriver vad som hände i Europa för cirka 60 år sedan. Så ofattbart och så delaktiga människor kan vara i all sin okunnighet.  I denna gråskaliga utställning gick vi alla tysta och sammanbitna och det enda som hördes var Ulla Billqvists "Min soldat" från en lågmäld högtalare. En stilla tanke är ändå - vad händer idag som vi stilla åser, trots mediabevakning och medvetenhet ? Vi har inte ens en flyktingpolitik värd namnet.

Vad som var trevligt var däremot att vi var i sällskap  med Linnéa och Andreas, som var hemma på helgbesök. Förslaget att gå på muséet var Andreas, och det gläder ju ett modershjärta. Jag har själv inte varit på muséet sedan de gjorde om i foajén. Det blev ju jättetrevligt och med en stor shop - och det tilltalar ju!?. Köpte den nya barnboken "Majken och Melker träffar Sola i Karlstad" . Jag har i baktanke att ha den som turistiskt intresse när, framförallt barnbarnen, kommer hit. Då kan vi besöka de platser som Majken och Melker visar oss i boken och samtiidgt lära oss något. Tror att den här boken delas ut till kommunens låg- och mellanstadieklasser i undervisningssyfte. För mig kostade det 139 kronor för att få lite bildning.

 

 


Kommentarer
Postat av: Maja

Vilken helt underbar titel: "Majken och Melker träffar Sola i Karlstad"! Den ser vi fram emot att få läsa som nattningsaga!



Hörde att ni kommer båda och passar trollen när jag ska i väg till huvudstaden snart igen- SUPERSNÄLLT! Våra räddare i nöden :-)

2008-11-16 @ 21:25:36
URL: http://meliaklint.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0