Ta dig i brasan


Vi har en öppen spis i vår lägenhet. Efter 14 år på det 15:e  som innehavare av denna lägenhet så har vi nu premiäreldat - idag den 23 november 2008. Fastän det höll på att inte bli nå´t eldande alls. Vi har ju som sagt väntat och väntat, ja vi har inte känt att vi har haft något behov av denna extra mysförstärkning här i sta´n förrän i år. Vi har ju eldstäder i vår sommarstuga, så vi vet att efter mys och värme så kommer arbete i form av aska och sot. Så det har liksom kvittat här i vardagslyan.

Iallafall så fick vi för oss i våras att nu skall vi prova och få fyr i spisen och elda upp den ved som följde med lägenheten och som har legat och samlat damm där i alla dessa år.  Ibland är jag dock vän av ordning och hade nyss varit på en information om brandsäkerhet som Karlstads koloniträdgårdsföreninghade anordnat där killen som informerade noga betonade att om en eldstad inte hade använts på tre år, så skulle den provtryckas på nytt. Med detta i mitt medvetande så tågande jag ner till vicevärden för att få reda på när provtryckning hade skett senast hos oss. DÅ, ja kanske inte DÅ, men senare när hon tagit fram fakta meddelade hon att " i er lägenhet gjordes ingen provtryckning av  sotarn sist eftersom det står i pappren att det är eldningsförbud på den". Detta var ett svar som jag inte godtog utan bevis. Vi hade "köpt spisen" i eldningsbart skick och varit med om en provtryckning när vi var hemmavid när sotarn kom och då var den också fullt brukbar. Så inte vet jag var på vägen den skulle ha blivit  testad och klassad med eldningsförbud. Ja, detta visste inte vicevärdinnan heller utan hon skulle se till att det blev en ny kontroll av vår spis. Det kändes som om det hade gått väldigt (!!!) fort vid det tillfälle som nämnda tryckning och  utskopning skedde. I onsdags kom det hit en ny(?!) sotare och kollade och vår spis var i toppskick - inget hinder för att elda finns. HA, HA.!!! Det känns iallafall bra att vara trovärdig, kärring som jag är.

Kommentarer
Postat av: Mia

Härliga du, som gick vidare med ärendet! L

2008-11-24 @ 18:23:29
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Inger Fritiofsson

Mysigt, mysigt! Ett mer lättstädat alternativ är ju att ställa dit en massa värmeljus mm och elda på med, blir inte så mycket aska. Men jag avundas er den öppna spisen! Vid sådana tillfällen saknar jag mitt gamla hus i Forshaga.

//IngerF

2008-12-01 @ 21:53:52
URL: http://ingerf.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0