RABARBERSAFT MED INGEFÄRA

Rabarber igen.. kanske mest för att det brukar bli gott om denna vara och det kan vara lite kul att göra något annat än paj. Min mormor Maria  gjorde alltid rabarbersaft, men det minns jag inte som någon höjdare. Det var väl köpt apelsinsaft som gällde antar jag. Iallafall tyckte jag att detta recept lät spännande och nyttigt med ingefäran och så enkelt att göra verkar det som. Ett, för min del, oprövat recept alltså... än så länge.

image115











Rabarbersaft med ingefära
 
Portioner: 1 l koncentrerad saft
Tid: 30 minuter

1 kg rabarber, eller sju stora stänger
7 dl vatten
1/2 pressad citron
3 1/2 dl socker 
Ingefära två tumstora bitar prova dig fram = ½ dl???   

Skölj rabarbern, skär i bitar.  Riv ingefäran.

Koka rabarber, ingefära och vatten i 5 minuter. Häll genom silduk och låt stå i 30 minuter.

Blanda saft med socker och citron i kastrull. Koka upp under omrörning och skumma. Låt koka i 10 minuter. 
Saften håller sig i minst en vecka. Lätt att frysa in.

Kommentarer
Postat av: Stina & Ulf

Ja den här saften smakar bra, inte bara på kolonin på Kroppkärr utan också bakom knuten vid stugan i Lekvattnet. Vi passar på att tacka för en två trevliga dagar hos er, vi tror att det var samma saft även om den var lite spetsad.
Stina & Ulf

2007-08-03 @ 20:34:27
Postat av: Mikaelsabrina

I want to say that you have interesting info in this website. keep it going. thanks. greetings

2009-03-18 @ 14:29:19
URL: http://mikaelsabrina.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0