Kerstin Skoglers rabarber- och jordgubbsglass

1 vaniljstång (en halv om den är stor)
2 dl torrt vitt vin
¾ dl strösocker
250 g rabarber
250 g jordgubbar
5 + 1 msk florsocker
1 dl crème fraiche
1 ägg (vita och gula var för sig) 

  1. Halvera och skrapa ur vaniljstången. Lägg kornen i en kastrull med vin, socker och den urskrapade vaniljstången. Koka upp.
  2. Skiva rabarbern och den koka mjuk i vinet, 7 ? 10 min. Sila av rabarbern, tag bort vaniljstången och spara spadet.
  3. Finfördela jordgubbarna med rabarbern och spadet i en mixer samt tillsätt 5 msk florsocker, crème fraiche och äggulan (använd ev inte allt spadet). Häll över i en skål.
  4. Låt svalna.
  5. Vispa äggvitan till skum, tillsätt 1 msk florsocker och vispa lite till.
  6. Vänd ner hälften av äggvitan i det kalla mixet, blanda, häll sedan i resten och blanda.
  7. Häll i glassmaskinen.

Kerstin Skogler den 3 juli 2007

image90

Kerstin sköter om sina medarbetare bland annat  genom att varje år bjuda på alla de sorter av hemgjord glass. I år ingick denna underbara jordgubbs/rabarbersorbet i utbudet och som jag absolut måste försöka få till. Det är bara det att jag inte äger någon glassmaskin. Nu sade Kerstin det att visst går det bra ändå, men då får man se till att röra omkring i den frysta "smeten" då och då. Annars får jag väl låna av någon bekant, som jag vet är innehavare av en dylik apparat. Gott och läskande, var ordet., och det gäller att passa på nu då det finns både färska jordgubbar och färska rabarber.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0