SVARTA VINBÄR

Nu är det dags att för vinbären - de svarta- och i år är de både stora och många. Maria har beställt saft och igår fick vi ihop fem liter bär. Det finns en del bär kvar, som får växa till sig lite, så det kanske kan bli lite sylt eller nå ´t också.

image128

Rårörd svartvinbärsaft

2 liter   svarta vinbär
4-6       citroner
30 g     vinsyra
2 liter   kokande vatten

Häll det kokande vattnet över blandningen av svarta vinbär, citroner och vinsyra.
Låt stå över natten.
Sila av bären och koka upp.
Rör i 300-500 g socker tills allt är smält.

En gång kokade jag saft två gånger. Igår och idag t ex. Skrev av ett recept som jag hade, men endera skriver jag dåligt eller också kan jag inte läsa. I mina gamla anteckningar - och det var j det som tilltalade mig- så hade jag angett 2 hg socker, men se det dög inte. Surt som attan, och det var inte att tänka på för en liten Melia. Så nu tog jag knappt två kilo till mina fem liter bär och det känns bättre smakmässigt, men inte i övrigt förstås. Ändrade också sockermängden i receptet ovan.Tror att det här blir bra trots allt, lite socker och så, menar jag.Hm!


Kommentarer
Postat av: Ibrahimeline

Very nice site. Well laid out.

2008-12-11 @ 07:09:54
URL: http://ibrahimeline.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0