SPENAT

 Nu skördas för fullt den första omgången av spenat. Jag tar den som babyspenat - alltså medan bladen ännu är små och inte har fått flikar. Det gäller att ta en lov varje dag, för detär snabbt att det förväxer sig. Spenat är tacksamt och jag sår i omgångar och i år har jag svartrot emellan raderna. Att köpa bladspenat i butikerna är ganska dyrt, så det är inte bara tacksamt, det är lönsamt också.

image57

Ett gott recept med bladspenat, som ursprungligen är från viktväktarna, därav smalvarianten på mått och %. En portion ger då 4 points för den som har intresset lagt åt det hållet.

OSTGRATINERAD SPENATPOTATIS - 4 portioner, 225°

8 kokta potatisar (7-8 dl färdigpressat )
2 tsk margarin + 1 tsk tlll formarna
3 msk matlagningsgrädde
200g förvälld bladspenat, fryst är helt okej
1/2 tsk salt
några tag med pepparkvarnen
1 vitlöksklyfta
2 dl riven ost, max 17%

Pressa varm, nykokt potatis och rör till ett fluffigt mos med margarin och varm grädde. Krama den mesta vätskan ur spenaten och vänd ner den i moset. Rör inte för mycket. Krydda och blanda också i hälften av osten. Fördela spenatmoset i fyra lätt smorda portionsformar.Strö resten av osten ovanpå. Gratinera 7-8 minuter så osten får färg.

Jag har någon gång istället för formar använt mig av den större modellen av krustader, vilket då gör att det blir mera MAT, inte så magert då förstås, men enkelt - och man slipper diska. Det går ju också att göra en enda stor gratängform.

Spenatmoset serveras gärna med någon saltskinka eller med kallrökt lax.


Kommentarer
Postat av: susanne

Hej. Vad roligt att du fått en egen blogg. Och duktig är du ochså. Bra med alla recept, nu måste även jag sätta fart vid spisen.
Vi höres // kram susanne

2007-06-13 @ 12:41:54
Postat av: Anonym

En gammal favvo! Den får det bli att göra när Eleonor och Catrin kommer hit med barnen på lunch på fredag!

2007-06-13 @ 16:38:20
Postat av: Åse

Skriv gärna in era egna recept där spenat ingår här//Åse

2007-06-13 @ 19:40:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0