SVARTROT



Nytt grepp för i år är att jag har odlat svartrötter - även kallat fattigmansparris. Efter att ha sett någon av alla matlagare på TV (Ernst?) använda svartrötter så tändes min nyfikenhet på denna rotsak. Jag har köpt någon påse då och då på Konsum, men det är förhållandvis dyrt. Det kan bero på att svartroten alltid tycks vara kravodlad.

Inför odlingsäsongen kollade jag vilka erfarenheter som finns omkring odling av svartrot. Svaret är att det är väldigt lättodlat - och det kan jag intyga för nu har jag börjat skörda. Om man inte bar vill ugnsrosta svartroten tillsammans med andra rotsaker så kommer här ett annat recept att ta till.

Svartrotsgratäng
4-5 portioner
Skala 1 gul lök, 4 potatisar och 600g svartrötter under rinnande kallt vatten. Skär allt i tunna skivor. Blanda skivorna med 1½ tsk salt och 1 krm svartpeppar. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Häll  på 3 dl vispgrädde och strö över 2 dl parmesanost. Grädda 50-60 minuter  200° varm ugn. Bjud gratängen till stekt eller grillat kött.

I tidningen "Koloniträdgården" nr 3/2003 på sidan 28 så finns det ytterligare recept och också odlingstips.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0